Skriv texter som fångar

  • Ordets styrka

    Vad gäller copywriting eller content writing är det till en verksamhets fördel att använda sig av denna expertis om man önskar få till slagkraftiga texter. Det kan gälla längre informativa texter, eller kortare uppmaningar till sina kunder. Som ansvarig för copywriting eller content writing är man expert på ordets betydelse. Oavsett vilket syfte man som företagare har med sin kommunikation, är det till stor fördel att använda sig av experter som förstår vad och hur ord ska kommuniceras.

  • Vad gör en copywriter?

    En copywriter har som sin viktigaste arbetsuppgift att få människor att känna med hjälp av ord och gärna med orimligt få ord! Alltså kort och koncist men med en stor mängd kreativitet väcka nyfikenhet och intresse hos kunden för just er tjänst eller produkt. Texterna ska trigga ett intresse hos en person för att denna ska genomföra en handling: ett köp, skriva upp sig på ett nyhetsbrev, prenumerera på sociala kanaler etcetera.

  • Varför copy?

    Produkten av en copywriters arbete kan ses som liten, men arbetet är stort och kan vara betydligt mer tidskrävande än vad man tror. Det som kan bli större än den nerlagda arbetsinsatsen är dock resultatet om en copywriter lyckats skapa ett intresse för handling med relativt få väl utvalda ord.
    Ofta används även en roll liknande en art director för att ta fram visuella bidrag såsom bilder för att budskapet ytterligare ska förstärkas.

  • Här används copy

    En väl uttänkt copy för en produkt eller tjänst ökar sannolikheten för att era kunders intresse väcks. Om det är via ett nyhetsbrev, kampanjer, via sociala kanaler eller Google-ads annonsering är det givetvis lika viktigt att ha en tydlig CTA (Call to Action) för att inte missa en chans att er potentiella kund väljer just er.

  • Så vad skiljer då en copywriter från en content writer?

    Kort kan man säga att en copywriter ägnar sig åt kortare texter med större syfte på uppmaningar. Reklam som t ex finns på busshållplatser och tågstationer varthän ni åker, är textutformningen till största del framtagen av en copywriter. Så vad är då egentligen en content writer? Texter som finns på en hemsida är i regel framtagen av en content writer snarare än en copywriter. Mängden ord, färre tankar om att en viss handling ska utföras av besökaren, mer storytelling är några saker som skiljer en content writer från en copywriter.

    Egentligen är förmågan att skriva och uttrycka sig till den tilltänkta målgruppen densamma. Skillnaden är den att en content writer till större del utformar texter med betydligt fler ord.

  • Vikten av rätt content

    Texter som ska användas i nyhetsbrev, en blogg eller annan textproduktion som en verksamhet, företag eller förening använder sig av. En content writer är ofta publicistiskt ansvarig för all text som ska produceras och publiceras på sociala kanaler för en eller flera verksamheter. För att ge den effekt som efterfrågas och önskas, krävs det också kunskap för hur man skapar texter som är SEO-anpassade, för att generera så mycket trafik till önskad landningssida som möjligt.

    Så om ni önskar skriva blogginlägg, nyhetsbrev, innehåll på en hemsida och få det SEO-anpassad, är det en content writer ni ska vända er till.

  • Nytt, befintliga och baganat

    Vi har hjälpt många av våra kunder att synas bättre i sökmotorerna med hjälp av våra texter. Vi arbetar fram och utvecklar en strategi som faktiskt fungerar, nämligen att göra er webbplats mer relevant för era besökare. Det finns inga snabba fixar eller genvägar utan bra texter handlar om att ert budskap motsvara de förväntningar och förhoppningar besökaren har när de besöker er. Vi har bred erfarenhet inom detta och hjälper dig mer än gärna att både synas mer och ta hand om era besökare bättre.

Föregående
Föregående

LÅNGSIKTIGT